Madrigalen en partsongs Nog werkzaam als gerechtsadvocaat in zijn
woonplaats Bristol liep hij een lichte beroerte op. Toen hij door een erfenis rijk en
financieel onafhankelijk was geworden, kon hij op 35-jarige leeftijd naar gezondere
streken verhuizen in Duitsland (Karlsruhe) en later Zwitserland (Rorschach). Toch hield
hij intensief contact met zijn geboortestreek en was bijvoorbeeld betrokken bij de
oprichting van de Bristol Madrigal Society in 1836. Voor deze zangvereniging componeerde
hij zijn madrigalen en partsongs in de polyfone renaissance-traditie van Marenzio, Morley
en Wilbye, enige tientallen, waarvan Lay a garland zonder meer de knapste en
mooiste is. Ook de samenstelling van de beroemde 'Kattencantate' voor twee sopranen uit
fragmenten van Weyse en Rossini komt waarschijnlijk uit zijn pen.
Terugkeer van deze traditie beoogde Pearsall ook met zijn zeer verdienstelijke gewijde
muziek voor de Roomse en Anglicaanse ritus, waar het Gregoriaans inmiddels geheel op de
achtergond was geraakt. Een vroege voorloper dus van de Cecilia-beweging, die dat pas
realiseerde aan het eind van de 19e eeuw onder paus Pius X.
Lay a garland In de tijd van koning James van Engeland (1603-1625) schreven Francis Beaumont en John Fletcher samen zo'n 50 toneelstukken voor de King's Men, de opvolgers van Shakespeare's groep, die nu koninklijke goedkeuring had gekregen. In The Maid's Tragedy wil de kuise en bloedmooie Aspatia trouwen met haar geliefde Amintor, maar die wordt gedwongen tot een schijnhuwelijk met Evadne, de koninklijke maitresse. Als Aspatia dit tragisch lot verneemt, zingt ze het lied Lay a garland. Pearsall zette de tekst om naar de derde persoon. Door de verbazend knappe 8-stemmige polyfonie staat Pearsall's compositie op het programma van vrijwel alle gerenommeerde renaissance kamerkoren en consorts.
The Watchman's song 'Het is 10 uur en dus bedtijd voor jong en oud !'
Dat werd nog tot in de 19e eeuw toe rondgebazuind door de stadsnachtwacht. Dit beroep was
in 1660 door koning Charles II ingesteld om de nachtelijke orde te bewaren en de misdaad
in te perken. Ook in Nederland kende men de nachtwacht, alias klepperman, klapwaker,
ratelman of ratelwacht. Hij riep de tijd om en sloeg alarm bij brand of diefstal.
Pearsall gebruikte een traditionele nachtwacht-oproep voor een kort ontroerend wiegelied
gezongen door vier mannenstemmen. In 2010 bewerkte Jeros Sposak het voor achtstemmig
gemengd koor.
Lay a garland Lay a garland on her hearse of dismal yew. Maidens, willow branches wear, say she died true ! Her love was false, but she was firm. Upon her buried body lie lightly, thou gentle earth.
The Watchman's Song List! Good people all! Past ten o'clock! The hour I call. Now say your prayers and take your rest With conscience clear and sins confessed I bid you all good night Good nightoorspr.zetting Pearsall
bew.voor gemengd koor